Ak chcete robiť neuveriteľné veci, musíte mať neuveriteľné sny. (John Eliot)

pondelok 5. augusta 2013

Jeden z najkrajších zážitkov môjho života

 Práve rozmýšľam kedy som o Oravamanovi počula prvý krát. Bolo to asi pred rokom, keď som sa do tohto nádherného športu zamilovala a dokončenie šprint triatlonu bol pre mňa neskutočný úspech a zážitok. Keď som počula, čo všetko Oravaman zahŕňa smiala som sa a nechápala ako to môže niekto zvládnuť, čo i len s prestávkami.

Rok prešiel ale ako voda a s ním aj termín prihlásiť sa na 3.ročník tohto asi najnáročnejšieho triatlonu na Slovensku. Trošku som sa oťukala, čo sa triatlonu týka a ako správna Tatranka som sa rozhodla to skúsiť. Podarilo sa mi vyhrať rýchlostnú súťaž: „Kto napíše rýchlejšie svoje meno a osobné údaje“ (keďže o prihlásenie bol veľmi veľký záujem a miest málo) a bolo to tam: „Soňa Vnenčáková ďakujeme Vám za vašu registráciu na Oravaman 2013“. Až keď mi prišiel tento mail, uvedomila som si, čo som to vlastne spáchala, veď mám len 19-násť, kam sa to trepem? Mesiace plynuli a bol tu koniec júna, začiatok júla a do podujatia zostával už len jeden týždeň. To bol ten čas, keď prišli tie najväčšie stresy. Hľadala som cestu ako vycúvať, ale povedala som si, nie som predsa žiadna padavka!

Piatok prišiel rýchlejšie ako som očakávala. Naša rodinná výprava (mamka, ocino, brat, priateľ – ktorý sa rozhodli poraziť ma v štafete)už bola nachystaná a hor sa smer Západné Tatry, Zuberec, Penzión Pribisko, kde sa večer začala zhromažďovať „perepuť“ ďalších šialencov. Už len trošku živej oravskej hudby, ochutnávka tradičných ovčích syrov či slaniny, posedenie v kruhu rodiny pri vínku a hurá do postieľky, aby sme ráno neboli ako „vyrigané rezanky“. Bolo mi však jasné, že moje oko sa asi tak ľahko nezažmúri. O jednej v noci prichádza mamina s boľavým zubom a dopuje sa tabletkou na spanie, tak si tiež jednu ukradnem a konečne zaspávam...


...z mobilu mi znie Kid Rock a ja sa prebúdzam do zamračeného rána. No čo, aspoň sa neuškvaríme, dážď mám v celku rada a najmä pri behu. Vyskakujem z postele, natlačím do seba nejaké tie raňajky (aj keď to nie je až také jednoduché – a to som pri tom riadny pažravec :D). Dovezieme sa k Penziónu Pribisko, kde sa to už hemží závodníkmi ako mravcami v mravenisku. Všetci nakladajú bicykle, vaky s vecami a nastupujú do autobusov. Všetci plní elánu, nadšenia, očakávaní, s menšou dávkou stresu, ktorý je podľa mňa dosť nevyhnutný J



A je to tu, bicykle v depe, voda pokojná, rodinný príslušníci všade okolo a pretekári nastúpení. Nikdy som ešte neštartovala v takej mase ľudí. Zrazu na mňa prichádza taká vlna nadšenia, že som sa nemôžem dočkať, kedy sa to už konečne začne. A zrazu to prišlo, tak náhle, že som si ani neuvedomila, že sa všetci vrhajú do vôd Mary ako o život. Počkám si na druhú polovicu závodníkov a nasledujem ich. Prvý záber, druhý, niekto ma kopne a zas a zas a zas, potom kopnem niekoho ja (fakt nie naschvál), lakťovka,...teraz už viem o čom hovorili Ironmanisti, keď spomínali strkanicu vo vode. Po prvých metroch sa to ale trošku rozpadá a ja si hľadám parťáka, ktorého sa budem držať stále si prízvukujúc: !“Len sa nikam nenáhli, ešte máš toho pred sebou dosť!“ Po prvom kole si už prajem, aby som sedela na bicykli. Plávanie mám najslabšie a sily mi dochádzajú. Nejako to však doplávam a teším sa, že teraz sa pre mňa môže pretek konečne začať. Vybieham z vody a pokúšam sa o rýchle depo. Nejako sa mi však nedarí navliecť si roku do môjho krásneho ružového cyklistického dresu v ktorom mám papaníčko. 

Keď sa mi to však podarí, bežím k čiare za depom a nasadám na bike, stále si opakujúc: „Len sa neplaš, potlač eufóriu, kopce ešte len prídu!“ Cítim silný vietor do chrbta a trielim o sto šesť, aspoň si to myslím, kým ma nezačnú predbiehať množstvá cyklistov. Nechápem kam sa ženú, veď sme ešte len na začiatku. Neviem, či sú fakt takí namakaní, alebo to len neodhadli. Pri prvom kopci z Liptovského Trnovca zisťujem, že to naozaj zle odhadli. Všetci fučia zo sedla, teraz už proti vetru a ja s nimi. Postupujem ďalej, zjazdujem a zdá sa mi, že cúvam, asi kvôli vetru. Ignorujem to a pokračujem smerom k prvému stúpaniu na Huty. Ide sa mi naozaj skvele, tak ľahko a bez krízy, až som prekvapená. Cestou stretávam nevidiacu Lenku Zahradníkovú (úžasnú plavkyňu, ktorá bola aj na olympiáde) s parťákom Jánom Listinským (fakt to obdivujem, ako to zvládla so zaviazanými očami). Prehodíme pár slov a ja stúpam ďalej. Ani neviem ako a som hore. Teším sa na zjazd, na ktorom predbieham aj chlapov na časovkárskych bikoch. Tlačím do seba tyčinku, ktorá je taká sladká, že ju ani nedojem. V tom ma predbieha na aute mamina aj s bratom, ktorý plával v štafete s hlasným krikom a povzbudzovaním. Ja im kývam a usmievam sa, lebo je mi fakt skvele. V Zuberci povzbudzuje toľko ľudí, že sa naozaj nedá spomaliť, aj keby som chcela. Je to naozaj neskutočná atmosféra. Títo ľudia, sú takí prajní, štedrí a vzbudzujú vo mne také nadšenie. V tej chvíli ich milujem aj keď ich vôbec nepoznám. Ďalej sa však pokračuje na otočku a ja mám zas pocit, že cúvam. Ten vietor je taký silný, že ledva točím pedálmi s obavami, že keď už teraz nevládzem, čo to bude na Tatliačku. Nejako sa dotackám na tú obrátku a zrazu pocítim takú silu v chrbte, že skoro ani nemusím točiť. Stretávam priateľa, ktorý ide oproti na biku a som odhodlá nepustiť ho pred seba. Opäť je tu Zuberec a títo úžasní ľudia. Užívam si posledné ľahké chvíle a odbáčam smerom na Spálenú, kde začína ešte len mierne stúpanie. Predbieham nejakých mužov, s ktorými prehodím opäť pár slov a oni sa čudujú, ako môžem byť taká nadšená a vysmiata. Predbehne ma auto s kamerou a ja kývam smerom k nim s pohľadom, veď to je malina. A v tej chvíli naozaj bola. V nohách som pocítila takú silu, že mi toto stúpanie pripadalo skoro ako rovina. Stále niekoho predbehnem, sem tam niekto predbehne mňa a ja prechádzam okolo rampy pred najväčším 12% stúpaním. Chvíľu ešte v sedle, potom už len zo sedla šliapem ako sa len dá. Tesne pred vrcholom dobieham nejakú skupinku a kričím na nich: „Chlapi, už len 500m!“. Tí naozaj nechápu ako môžem byť taká nadšená a odpovedajú: „Ešte 500m!“. Do depa dobiehame spolu. Cieľ splnení, Juro ma nepredbehol J, ale prišiel asi len 10sekúnd za mnou a odovzdal štafetu ocinovi, ktorý už rýchlosťou podobnou blesku stúpal hore do sedla, kým ja som sa ešte prezúvala a občerstvovala. 

Pokúšam sa behať ale po tom biku som úplne stuhnutá. Chôdza bola v tom momente aj tak asi rýchlejšia. Postupne sa mi ide stále lepšie. Tesne pred sedlom dokonca behám a hore na Rákoň to už idem na striedačku. Hore som ani neviem ako, pijem ľadovú vodu a bežím dole. Potom zas po rovine a hore. Nakoniec už len dole, dole, dole a ešte raz dole. Naozaj nekonečne dlho dole J. Aj tak cítim, že trielim ako sa len dá. Preskakujem, vyskakujem a riskujem vyvrtnutý členok, ktorý mi ale stojí za to. Asi 3km pred cieľom sa napájame na asfaltku a ja po 1. krát začínam cítiť, že už mám naozaj dosť. Brucho mi po tých géloch štrajkuje, nohy vybrujú. Snažím sa to ignorovať a pokúšam sa o úsmev (Andrej – tréner mi poradil, že úsmevom klesajú tepy o 5) v nádeji, že sa mi pôjde lepšie. Pred sebou vidím niečo červené, zrejme je to ocino. A naozaj bol. Celkom ma to potešilo, že som ten beh neflákala a dokázala som si udržať rovnaké tempo (on je inak strašný makač). Pri ceduli 2km si predstavujem ako som v cieli, pijem vodu a pojedám melón, na ktorý sa teším na každých pretekoch. Cesta sa nejako točí doľava už do roviny a ja cítim, že už bude koniec. Veronika ma dobieha na biku a povzbudzuje v posledných metroch. Sto metrov pred cieľom výskajú ľudia a povzbudzujú ma spolu s mojou rodinou a ocinom, ktorý pred chvíľou došiel do cieľa ako posledný reprezentant štafety „Tatranské švište“. Usmievam sa a už necítim žiadnu bolesť, len eufóriu a neskutočnú radosť. V cieli sa vrhám na ocina, lebo nevládzem stáť na nohách. Až tu pociťujem naozajstnú únavu, ktorá ma po celý čas úspešne obchádzala. Ešte nikdy v živote som na seba nebola taká hrdá. Bol to pocit, ktorý sa nedá popísať, jednoducho sa musí zažiť.









Ďakujem organizátorom a Bohu za to, že život je tak krásny. Nestrávte ho preto pred televízormi, či počítačmi, vyjdite von a žite!!!


www.oravaman.sk



Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára